Logo mcsafari.dk

Indien Himalaya Spiti Dalen

Dag 1 - Afrejse - Ankomst Delhi
Afhængigt af dit fly er din ankomst den samme eller den næste dag i Delhi. Hvis du har en natflyvning, vil vi reservere et hotel til dig i Delhi.

Dag 2 - Delhi - Chandigarh
Om morgenen har vi muligheden for at udforske bazaarområdet, hvor vores hotel ligger. Det kaotiske område med hellige køer, hunde, gadesælgere, klirrende rickshaws, hylende biler og en endeløs skare vil du huske i lang tid.

Gamle Delhi er den travleste del af byen. Det er en bymur med utallige gyder, basarer, templer og moskeer. New Delhi-distriktet med sine grønne parker, villaer, parlamentsbygninger, det berømte 'Connaught Place' med smarte butikker og de mange souvenirbutikker på Janpath er noget roligere. For ikke at skulle starte på motorcykel i Delhi's hektiske trafik med en temperatur på 40 ° C tager vi toget til Chandigarh om eftermiddagen. Chandigarh ligger omkring 250 km nord for Delhi mod foden af ​​Himalaya, og det er bygget efter det franske eksempel. Der er også en mindre version af Eiffeltårnet.

Dag 3 - Chandigarh - Narkanda
Efter morgenmaden kører vi ind i bakkerne med vores 'Enfields'. Efter ca. 100 km passerer vi Shimla. Det er bygget mod en stejl bjerg-kam og er omkring 2.000 meter højere end Chandigarh, hvilket gør det meget køligere. Om vinteren kan du endda stå på ski her. Under kolonistyret flygtede briterne fra sommervarmen i Delhi og styrede landet fra Shimla. Husene, der er bygget i engelsk hyttestil, minder om den periode. Mellem æbleplantagerne fortsætter vi til Narkanda i en højde af 2.710 m.

Dag 4 - Narkanda - Sangla
Vi kører ned, indtil vi når Sutlej-dalen. Vi følger denne flod opstrøms og støder på flere og flere buddhistiske påvirkninger. Vi kører ind i en sidedal og ender i Sangla på 2.600 meter. Hvis der er tid, kan entusiaster køre 17 km længere og 1.000 meter højere ind i kløften. Her ligger landsbyen Chitkul, omgivet af snedækkede bjergtoppe. 

Dag 5 - Sangla - Nako
Efter en god times kørsel ankommer vi til byen Recong Peo. Her skal vi have en tilladelse til det tyndt befolkede område foran os. Vi ankommer kun få kilometer fra den tibetanske grænse, og kulturen er tibetansk buddhist, hvilket er tydeligt fra stupas (buddhistisk pagode), gompas (tibetansk kloster) og de mange bøneflag, som vi ser undervejs. Du fortsætter med at køre opad, vi er allerede passeret trælinjen, og landskabet består af brune og grå klippemasser omgivet af snedækkede toppe på mere end 6.000 meter høje. Om vinteren, der varer mere end 6 måneder, er landet dækket med et tykt lag is og sne. Så er denne region afskåret fra omverdenen, og befolkningen er helt overladt til sig selv. Vi overnatter i den smukt beliggende landsby Nako på 3.625 meter.

Dag 6 - Nako - Kaza
Vi kører endnu længere op gennem et, endnu en gang, fascinerende landskab og fortsætter vores rejse gennem Spiti-dalen. Navnet Spiti betyder 'House of Mani', efter den buddhistiske mantra Om Mani Padme Hum. På grund af den høje højde forekommer kraftige temperaturændringer (dag / nat og sommer / vinter) her, som sammen med den dystre vind forårsager erosion. Dette har skabt et råt fremmed landskab. På grund af jordskred og løsrivning af gigantiske stenstykker lider vejen også af erosion, og asfalten er forsvundet/ødelagt mange steder. Vi overnatter i Kaza, i en højde af 3.800 meter, en landsby bygget helt i tibetansk stil.

Dag 7 - Kaza - ophold
Efter at have kørt motorcyklen i 4 dage er det tid til en hviledag. Kaza er en lille landsby med omkring 3300 indbyggere. I fugleflugtslinje det er kun 30 km væk fra Tibet og den er bygget helt i tibetansk stil. Folk, der savner den specielle lyd af Enfield kan tage en tur sammen, for eksempel Langza og Koumik hvor du kan se stupaer, gompas og Buddha-statuer truende massivt i ”umulige” steder i klippen.

Dag 8 - Kaza - Chandratal
I dag en kort afstand på en dårlig vej, men der er masser at se igen. Det er svært at forestille sig, at du var hjemme for mindre end en uge siden og nu kører rundt i en helt anden verden. Lige nord for Kaza ligger Kibber, der er kendt som den højeste beliggende på 4.200 meter, permanent beboet landsby i verden. Vi overnatter i en teltlejr i Chandratal, en bjergsø på 4.250 meter. Søen kan kun nås til fods mellem maj og august. I løbet af dagen er søens farve turkis blå og mod aftenen bliver det grønlige nuancer. Selv om natten er landskabet spektakulært. Fordi der ikke bor nogen i dette område, er der ingen 'lysforurening', som sammen med højden skaber en særlig klar himmel, hvor du kan se utallige stjerner. 

 

Dag 9 - Chandratal - Keylong
Vi krydser Kunzum La ("La" betyder "pass") på 4.600 meter. Dette efterfølges af en lang nedkørsel på en ofte dårlig vej. Hvad angår hele turen, gælder det også her, at afhængigt af vejret i de seneste dage kan vand og mudder strømme over vejen. Ved Gramphu forbindes vi til hovedvejen til Ladakh, og det betyder mere trafik. Vi er nu tilbage under trælinjen og tilbage i civilisationen. Vi følger Bhaga-floden og kører på en større vej gennem en dal med mange grønne marker og små landsbyer til Keylong (3080 m. Højde). Det er det sidste beboede sted, indtil vi ankommer til Ladakh, og der bor muslimer, hinduer og buddhister der.

Dag 10 - Keylong - Pang
Vi passerer gennem en kløft, hvis stejle vægge er foret med grønne marker. Efter en times kørsel forlader vi det grønne og vender tilbage til en 'bjergørken', et landskab, der består af klippe, grus, vand og sne. I dag passerer vi to pas: Baralacha-La på 4900 meter og Lachang-La på 5065 meter. Normalt er vejbeskaffenheden på de sydlige skråninger (stigninger) af disse passerer i rimelig stand, men de nordlige skråninger (nedkørsler) er meget værre. Efter Sarchu-dalen, hvor vi spiser frokost, følger vi de 21 hårnålesving af Gata-løkkerne. Den sidste del af ruten kører vi gennem en kløft med sandskulpturer forårsaget af erosion, indtil vi ankommer til Pang (4.500 m. Højde). Pang er et flodbund, hvor Ladakhi tilbyder 'sommerhus', der kun varer tre måneder, husly til rejsende og chauffører. Om vinteren trækker de sig tilbage til deres landsbyer i Leh-dalen. På dette sted er der intet andet end sne. 

Dag 11 - Pang - Leh
Efter en meget frisk tur i floden (kun for entusiaster og mennesker med et stærkt hjerte) kører vi op på More-platuet. Efter at vi har kørt i S ruter og hårnålesving i de sidste par dage, kan du se vejen her som en mere lige linje i mange kilometer. Der bor nomader der lader deres besætninger af får, geder og yaks græsser græsset. I slutningen af ​​dette plateau kører vi igen opad, indtil vi kommer til den 5.360 meter høje Tangla-La, den næsthøjeste pas i verden. Efter en nedstigning på 2.000 meter giver det rå landskab plads til et mere venligt miljø. Vi er ankommet i Ladakh (passets land) og kører gennem en smuk kløft med grønne og lilla klipper og en hurtigt strømende flod foret med grønne marker og lysegule blomstermarker. Vi ser de første landsbyer i Ladakhi. Huse med flade tag, hvorpå træ, græs og frugter tørres i den varme sommersol som bestand i den lange vinter. Gompas og stupas får dig til at indse, at vi er ankommet i lille Tibet

Dag 12 - Leh - ophold
Leh ligger i en højde af 3.500 m. Det er hovedstaden i Ladakh og er isoleret midt i de store bjergkæder i Himalaya ved floden Indus. I århundreder var det et knudepunkt på Silk Ruten. Ladakh har en lang historie med tæt kontakt med Tibet. Denne delte fortid bliver synlig i den rige buddhistiske kultur, som kan overleve uhindret i Ladakh. Store klosterkomplekser findes overalt i området, og de mange festivaler giver et farverigt billede af de levende traditioner. Leh er fremragende til dagsture, med motorcykel, men også til fods. Hvis du forlader byen på nordsiden, passerer du gennem et landdistrikt, hvor tiden ser ud til at have stået stille. Floder og marker med tibetanske huse imellem, hvor indbyggere bearbejder jorden og tager sig af kvæg. Her og der finder du små og større stupas. Det er et fantastisk miljø at læse en bog, skrive kort og absorbere atmosfæren i fred. Du kan også se den farverige basar og fordybe dig i de snoede gader omkring det gamle palads.

Dag 13 - Leh - dagstur til Lamayuru
Vi følger Indus mod vest for at tage på en dagstur til Lamayuru. Landskabet består af endeløse grå bjergskråninger, der er skåret ud ved floden. Det er en bjergørken med en lejlighedsvis grøn oase langs floden. Imod enden af ​​Ladakh-dalen kører vi op ad en stejl klippestigning over utallige s-sløjfer. Det er en absolut spektakulær rute med dito udsigt over mere end tusind meter dybe kløfter, farvede klippeformationer og vidunderligt eroderet gyldenfarvet sandsten. Lamayuru er beliggende i dette eventyrlige landskab med den smukt beliggende gompa, den ældste i regionen, på en stejl klippe, der stiger højt over landsbyen. Efter at vi har set klosteret kører vi på en anden, ikke mindre spektakulær rute, tilbage til Leh.

Dag 14 - Leh - dagstur til Kardong La
I dag foretager vi en dagstur til Kardung La. Dette er den højeste vej i verden på 5.608 meter. Vi har brug for en særlig tilladelse til denne region. På grund af lokale regler må motorcykler, der ikke er registreret i Ladakh, ikke køre på passet. Derfor lejer vi lokale motorcykler til denne dagstur. Fra Leh snoede vejen omkring 40 kilometer op ad passet for at køre 2.100 meter. Når vi kommer nærmere toppen, bliver vejen værre, og chancen for sne øges. Toppen er ofte dækket med sne og tåge.

Dag 15 - Leh - ophold
Den sidste dag i Himalaya. Programmet er frit valg. Hvis du vil deltage i en gudstjeneste i et buddhistisk kloster, er dette din chance. Gå efter det store Thik-kloster. Hvis du forlader Leh, til fods eller med motorcykel, på nordsiden, passerer du gennem et landdistrikt, hvor tiden ser ud til at have stået stille. Floder og marker med tibetanske huse imellem, hvis indbyggere dyrker jorden og holder kvæg. Her og der finder du små og større stupas. Det er et fantastisk miljø at læse en bog, skrive kort og absorbere atmosfæren i fred. Du kan også se den farverige basar og gå tabt i de snoede gader omkring det gamle palads.

###

Dag 16 - Leh - Delhi
På en og en halv times flyvning giver det en fantastisk udsigt over den mægtige Himalaya. Om morgenen ankommer vi i den travle og hæktiske Delhi, hvor du måske tænker tilbage på kontrasten med nostalgi til bjergens ro. Resten af ​​dagen er der tid til at shoppe i de travle basarer eller se en af ​​seværdighederne som ex. det røde fort, Jama Masjid-moskeen og Raj Ghat (hvor Mahatma Ghandi kremeres). Det store sikh-tempel Gurudwara Bangla Sahib anbefales bestemt.

Dag 17 - Agra - dagstur til Taj Mahal
Vi kører med bus til Agra, engang som hovedstad i det mægtige Moghul-imperium. Vores mål er den verdensberømte Taj Mahal, et mausoleum lavet af hvid marmor, indlagt i utallige halvædelsten. Dette verdens vidunder er den vigtigste attraktion i Indien. Mellem 1630 og 1653 deltog mere end 20.000 mennesker fra Indien og Centralasien til konstruktionen, blandt andet bistået af eksperter fra Frankrig og Italien. En bisarr detalje er, at kejseren ønskede at bygge den samme struktur af sort marmor for sig selv. Denne drøm blev imidlertid ikke opfyldt. Han blev deponeret af sin søn, der mente, at sin far havde spildt for mange penge. Kejseren blev fængslet i Fort of Agra. Gennem bjælkerne på sin celle kunne han så se sit mægtie Taj Mahal.

Dag 18 - Afrejse Delhi
Fly hjem - De fleste fly fra Delhi mod Europa afgår omkring midnat

  • Tur detaljer

    Turkode:
    INS
    Kategori:
    Eventyr
    Gruppe antal:
    6 - 12
    Dage:
    18
    Pris:
    Fra DKK 0,-
  • Kort

  • Video

Modtag nyhedsbrev