Logo mcsafari.dk

Centralasien Silkeruten

ROUTE / FASE 1 EUROPA
Denne storslåede motorcykelrejse begynder med en god træning til dine styringskompetencer lige gennem Tjekkiet og Slovakiet. Naturens pragt styrker os i de slovakiske karpaterne. Nyd autentiske landsbyer, snoede bjergveje og en vidunderlig kulturarv. Vi overnatter i Bratislava og i Budapest, før vi fortsætter til Rumænien. Her kører vi på - ifølge Top gear - Europas smukkeste vej: Transfagarasan. Det er ikke før vintermånederne, at denne vej lukker på grund af sne, sidst i maj er det normalt åbent igen. Hvis ikke må vi køre en omvej. Derefter følger en naturskøn rute gennem Bulgarien, før de kommer til den tyrkiske grænse.

TYRKIET
På vores rute fra Edirne til Istanbul krydser vi broen over Bosporus og kører vores første kilometer i Asien. Efter en dag i Istanbul kommer vi ind i Tyrkiets store bagland. Tyrkiet har en meget god infrastruktur, så hver dag skal vi afbalancere vores valg af rute mod de afstande, vi skal dække. Vi dækker de lange afstande ved hjælp af hovedveje, ellers tager vi så mange mindre veje som muligt. Overnatningsstederne er altid små og ikke overfyldte normale turistvalg. Safranbolu er en by beskyttet af UNESCO. Fordi det indre af Tyrkiet har meget at byde på, er det først indtil Trabzon, at vi når Sortehavets bredder; Her begynder en smuk rute langs kysten til grænsen til Georgien.

GEORGIEN
Umiddelbart efter grænsen tager vi en lille vej, der fører ind i bakket terræn. Georgien er landet af gamle civilisationer og traditionelle klostre og kirker. Det er det første land, der officielt proklamerer kristendommen som statens religion. Georgien er landet med et af de 14 officielle sprogskrifter i verden og blev indskrevet på UNESCOs repræsentative liste over menneskehedens immaterielle kulturarv i 2016. Selv om det romerske alfabet ofte bruges, kan alle beboere læse og skrive det gamle skript. Under denne tur går vi ind i Georgien i to separate omgange. Første gang fra Tyrkiet. Ved den lejlighed slår vi mod grænsen til Armenien. Anden gang kommer vi fra Armenien og tilbringe to nætter i hovedstaden Tbilisi. Så følger en smuk rute gennem Kaukasus til Aserbajdsjan.

RUTE / FASE 2 ARMENIEN
Armenien grænser op til fire lande. Men det har kun gode forbindelser med to af disse. Grænserne med Tyrkiet og Aserbajdsjan forbliver lukket. Tyrkiet på grund af det armenske folkedrab og Aserbajdsjan på grund af Nagorno-Karabakh-konflikten. Ikke desto mindre vil vi gerne medtage dette meget specielle land i turen. Det har en vidunderlig natur, en århundredes gammel kristen kultur, mange klostre og smukke kirker. Og grænsen til Georgien er åben. Vi bruger dette til at komme ind i landet. Efter en nat i Armeniens hovedstad Yerevan og en fabelagtig rute forbi Mount Aragats og udsigt over Mount Ararat i Tyrkiet, hvor vi kører langs søen Sevan og genindtræder Georgien ved en anden grænseovergang.

ASERBAJDSJAN
Vi kører ind i landet via den nordlige grænse. Ved udkanten af Kaukasus overnatter vi i en lille landsby, før vi kører til Kaspiske Hav og havnebyen Baku. Det er interessant at se, hvor hurtigt denne by, der blev udvidet takket være olieindtægterne, blev moderniseret efter sin frigørelse fra Sovjetunionen. Det er en kosmopolitisk by med en overflod af moderne iøjnefaldende arkitektur, mens den stadig bevarer et århundredes gammelt, delvis bebygget centrum. Ikke Amsterdam, men Baku er verdens laveste hovedstad. Dele af byen er ikke mindre end 25 meter under havets overflade.

IRAN
Fra Baku kører vi langs Det Kaspiske Hav til den iranske grænse og videre til den charmerende by Lahijan, som er omgivet af teplantager. Vi kører gennem en af de grønneste dele af Iran til hovedstaden Teheran. Vi bliver to nætter i denne storby på 12 millioner mennesker. Der er flere attraktioner at se her, herunder det imponerende Golestan Palace, der har været et museum siden Shahs fald. Forudsat at der ikke er for meget smog, kan du få en fantastisk udsigt over denne enorme by fra det 45 meter høje frihedstårn, som Shah byggede. Fra Teheran kører vi nordøst gennem bjergene og gennem den imponerende Golestan National Park til grænsen til Turkmenistan.

TURKMENISTAN
Sandsynligvis det mest ekstraordinære land i denne rejse. Af alle Stan-landene er dette det mindst kendte og mest utilgængelige land. Dette er også det eneste land på ruten, hvor et supportkøretøj og lokal vejledning er obligatoriske. Grænsekrydset med Turkmenistan vil være en af de mest vanskelige af denne tur. Tjenestemænd bestemmer den omtrentlige mængde kilometer, der vil blive rejst i landet baseret på vores rute. Denne afstand vil blive konverteret til mængden af liter brændstof, vi har brug for til dette. Derefter vil de bestemme forskellen i brændstofpris pr. Liter mellem Danmark og Turkmenistan, og dette vil så gange ganges med antallet af liter. Det resulterende nummer bestemmer den på stedet betaling, vi bliver nødt til at overdrage til embedsmændene. Denne omfattende grænseprocedure vil tage noget tid.

Ikke langt fra grænsen ligger Asgabat, hovedstaden i Turkmenistan. Vi bliver i Ashgabat i to nætter. Denne lidt bizarre by er bestemt et besøg værd. Den store leders store statue skal naturligvis ses, og også de smukke moskeer. Det er nok den hvideste by i verden, fordi ifølge loven er bygningerne lavet af hvid marmor. Den næste dag kører vi gennem Karakum-ørkenen til landsbyen Derweze. Vi bliver ofte advaret om kameler på vejen, og vi vil helt sikkert se et par stykker. Tæt på Derweze finder du et ejendommeligt krater, der blev dannet under boring for naturgas i 1971. Grunden under riggen faldt sammen og skabte et stort hul med en diameter på ca. 70 meter. For at forhindre udledning af giftig gas blev det besluttet at afbrænde gassen. Til dato fortsætter ilden. De lokale folk kalder det "Gateway to Hell".

Fra Derweze fortsætter vi vores rejse gennem ørkenen og derefter nordpå til grænsen til Usbekistan.

USBEKISTAN
Ved grænsen siger vi farvel til vores tyrkiske støttekøretøjschauffør. Efter at have fået alle grænsepapirer sorteret, kører vi gennem lavlandet til byen Samarkand. Denne by spillede også en vigtig rolle i silke karavanens tid. Dernæst en flad rute gennem den smalle del af landet, og vi ankommer i hovedstaden Tasjkent. Der er meget at se i Tasjkent. Gamle moskeer minder om silkeruten og du kan tilbringe en hel eftermiddag på den imponerende plads. Gennem det kuperede landskab fortsætter vi mod øst og forbliver i Fergana, inden vi krydser grænsen til Tadsjikistan.

TADSJIKISTAN
Engang var Pamir Highway bygget af russerne som et forsvar mod de fremadskridende britiske koloniale tropper fra syd. Vejen løber langs grænsen til Afghanistan gennem en af de vildeste og fjerneste regioner på jorden. Efter to nætter i Dushanbe begynder vi den sværeste del af turen. Hoteller her er begrænsede, og vi sover regelmæssigt i folks hjem. I dette tomme ørkenland med sin ekstremt gæstfrie befolkning har der ikke været mange turister før dig. I de forrevne rå bjerge langt over trælinjen kører vi på Pamir Highway. Vi forbliver mindst ti dage i en rimelig højde, før vi går ned igen og kører ind i Kirgisistan. Dette er en temmelig hård del af turen og bringer dig til en meget unik motorcykel rejsemål, en af de sidste resterende naturlige hemmeligheder på jorden!

KIRGISISTAN
Når vi har krydset grænsen kører vi ind i centrum af Osh. Her er vores første overnatning. I modsætning til sine naboer Kasakhstan og Usbekistan har Kirgisistan næppe nogen flade regioner. Tian Shan bjergene er meget rå og barske, og der er ingen passerer for nogle af de høje dele. En smuk rute fører os til søen Toktogul, et område, der hovedsagelig beboes af indfødte i Kirgisiens yurts. En storslået sidste rute bringer os endelig til hovedstaden Bishkek. Her lægges motorcyklerne på lastbilen og tages tilbage til deres Hjemland, mens vi gør det med fly.

KAZAKHSTAN, RUSLAND, MONGOLIA - vil følge senere

  • Video

Modtag nyhedsbrev